Denne bloggen er ikke lenger aktiv

AMALIE SIVERTSEN - SMYKKETYV - ANNO 1929

Det var rollen min når vi hadde LAIV på torsdag:)
Utrolig moro, lærerikt og utfordrende.

"Amalie Sivertsen - smykketyv med et godt øye til kvinner - 36 år - anno 1929"
Bildet er tatt av en ung kunstnerspire som heter Annveig, 19 år:)

Litt om hva en LAIV ER:
Helt enkelt kan en laiv beskrives som et improvisert teaterstykke uten publikum. En planlagt dramatisk lek med strenge regler. En laiv kan defineres som et møte mellom mennesker som gjennom å spille ut sine roller forholder seg til hverandre i en predefinert fiktiv verden. Målet med laiv sies åvære deltakernes opplevelse av spillet, men metoden er helt ypperlig i forbindelse med innlæring av fag, som for eksempel historie hos barn - da med kortere varighet selvfølglig, da en Laiv faktisk kan pågå i mange timer og dager.
Dere har sikkert sett rollespill fra middelalderen og star wars fans, og så videre;)
Heathcotes definisjon av drama: alt som involverer personer aktivt i rollesituasjoner. pr definisjon er altså laiving en drama-aktivitet. Vi kan godt si at laiv og dramateknikken rollespill er det samme, men det gjøres på litt forskjellige måter. En person som driver med laiv kalles en laiver. Levende rollespill er et synonym for laiv. En person som deltar på en laiv kalles en spiller. Levende rollespill er utviklet etter brettspill og senere pc-spill hvor man spiller roller, avatarer.
For oss var dette pensum.

Idag er det kino som står på tapeten hos oss:)
HA EN FORTREFFELIG SØNDAG!

7 kommentarer:

liven sa...

Høres ut som du har det kjekt Nina:o)
Ønsker deg en fin søndag:o)

ceciliegrut sa...

Råkult bilde Nina :o) Er det tatt av fotograf? Dette fikk jeg virkelig lyst til å male.

Høres kjempeartig ut, jeg er nok ikke typen til å kunne blitt skuespiller, er altfor sjenert. :o) Niesen min gikk på drama i forfjor og syns det var veldig moro. Var på noen stykker de hadde, og det var virkelig moro å se. Og det så ut som de hadde det veldig moro selv også. De var veldig flinke, og tante var så stolt. Tror nok noen av jentene i klassen går videre med det, og selv om niesen min ikke gjør det, har hun nok lært utrolig masse hun kan ta meg seg videre.. Står respekt av folk som kan sette seg så godt inn i roller og få det til å se så "ekte" ut.

Klem

Livy sa...

Høres artig ut!

Ønsker deg en fin søndag!
Klem fra Livy

Jorid + NOE Blog sa...

Så spennende :-))

Ha en fin søndag!

Klem jorid

Anonym sa...

Du gjorde en god jobb du og:) digger karakteren din! Ha en flott uke! Klem fra meg:)

The blog of MBW sa...

Her beauty is classic. It will be nice to see you in a play. :-)

Drømmen om en eplehage sa...

Endelig, der fikk jeg kommet meg inn på ett kommentarfelt. juhu!

Først, den bussdo historien din var hysterisk morsom og jeg ser det hele for meg. Spesielt panikken om å dette i do og banningen. hehehe!

Råkult bilde av deg. Du ser ut som en skikkelig gangster. Rollespill høres morro ut, så vi må få til en slik nerdefest en gang!