Denne bloggen er ikke lenger aktiv

MORSDAGENS OPPRINNELSE - EN GLEDE OG EN ÆRE!

Da er det morsdag igjen over det ganske land -
og i anledningen så måtte jeg bare finne litt ut om hva dagen egentlig står for.
Det jeg har hørt - er at det er noe handelsstanden har funnet på.
Men det er faktisk ikke det:)
Foto: Villa Luftslottet
-og her kan du lese litt om opprinnelsen.....

Morsdagen er en «hedersdag» for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land.Anna Maria Reeves Jarvis, en ung hjemmeværende mor fra Appalachene i Nord-Amerika, prøvde i 1858 å forbedre de sanitære forholdene med det hun kalte «Mothers' Work Days» (norsk: «Mødres arbeidsdag»). Hun arbeidet med kvinner for å bedre de sanitære forholdene for alle parter i den amerikanske borgerkrigen, og i 1868 begynte hun å jobbe for å forsone partene.
Inspirert av Anna Marie Reeves Jarvis' arbeid skrev
Julia Ward Howe i 1870 «Mother's Day Proclamation» (norsk: «Morsdagsbekjentgjørelse»), men greide ikke å få innført «Mother's Day for Peace» (norsk: «Morsdag for fred») som en offisiell helligdag.
Anna Maria Reeves Jarvis' datter, som het
Anna Marie Jarvis, kjente til både sin mors arbeid og arbeidet til Julia Ward Howe. Cirka ett år etter at hennes mor døde, holdt hun en minnesmerkning for sin mor den 12. mai 1905, og begynte så å jobbe for en offisiell minnedag for mødre. Første morsdag ble feiret den 10. mai 1908 i Grafton, West Virginia i kirken der den avdøde Anna Maria Reeves Jarvis hadde undervist på søndagsskolen. Skikken spredte seg til 45 stater i USA, og ble erklært offisiell helligdag i begynnelsen av 1912. I 1914 erklærte daværende president, Woodrow Wilson, den første nasjonale morsdag.
I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar, det vil si søndag 8. februar i 2009, og søndag 14. februar i 2010.
Den første norske morsdagen ble feiret i
Bergen 9. februar 1919, og ble til å begynne med arrangert av religiøse organisasjoner. Den har senere gått over til å bli en familiedag, der mødre oppvartes med kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake.

Så nå vet du hvorfor du skal sette pris på din mor idag (-og bli satt pris på selv) :)

Foto: Villa Luftslottet
Som dere kan se av bildene, så har jeg fått to-2!! nydelige buketter fra mine snille, flinke og super-kjekke gutter  :)
Jeg ble jo så glad, men det var mer.....
Foto: Villa Luftslottet
-En kake, som jeg fant i kjøleskapet og en pakke oppå kjøleskapet (vet de ikke at jeg når opp...hehe;))
Men hva som er inni pakken vet jeg enda ikke,
for selve morsdagen er jo ikke før i morgen!
Guri, så spent jeg er!
Foto: Villa Luftslottet

Med ønsker om en riktig fin morsdag!
En ekstra hilsen til min egen mor :)
En riktig fin søndag til dere alle!
Klem fra en glad mamma:)

9 kommentarer:

Guttemamma sa...

Så stas med kake, blomster og spennende pakke!! Gratulerer med morsdagen !!! Nattaklem

Ensom Majestet sa...

Så søt blogg!

The blog of MBW sa...

Happy Mother's day, my friend. How sweet of your boys and your man for giving you flowers, cake and a gift.Just wondering what's in the package. :-)

liven sa...

Gratulerer med morsdagen:o)
Nydelige blomster...vel fortjent:o)

Besta sa...

Gratulere med morsdagen, nyt dagen din i dag.

Livy sa...

Gratulerer så mye med morsdagen i dag!

Håper dagen blir super!

Stor klem fra Livy

Carina Dale sa...

Gratulerer med dagen ;-)

... så utrolig kult at du fant bakgrunnen. Jeg har også tenkt at dette må være handelsstanden :-)

Hvitrose sa...

gratulerer med morsdagen til deg og!!:)
Stor klem:)

Carina Dale sa...

Så hyggelig at du likte min nye blogg ;-)

Kom gjerne med innspill!